Varför hörs vi inte?

Ni anar inte hur många sidor/blogg om matstörningar jag har varit inne på senaste tiden..... Tok för många tror jag! Många av de är absolut för SIZE ZERO och många andra menar att SIZE ZERO konceptet borde bekämpas, att det inte är normalt!!! Jag undrar vad det är VI, vanliga människor, gör för att bekämpa anorexia i samhället och gissa vad jag kom på?.... ingenting! :S Tänkte börja med att visa lite bilder från H&Ms katalog våren 2004 som visar hur modellerna i genomsnitt såg ut då. Bilderna är alltså BARA 5 år gamla:




Första tanken är: är det BiB? Men nej så såg de VANLIGA modellerna ut då.... Sund modell med en liten puttmage när man sitter me det är ju trots allt helt normalt!





modellen bakom är ju samma som i bilden ovan och där ser man ju inte hennes lilla mage och armarna ser slanka ut och hälsosamma
Modellen framför har helt normala lår och ben, fina faktiskt =)




Helt normal bild på en sund hälsosam tjej från 2004. Normal platt mage och normala FINA lår =)



Och då är den stora frågan: Hur mycket har H&Ms modeller ändrats på 5 år? Jag menar H&M kläder är ju riktade till VANLIGA människor så de har egentligen inte behovet att följa HIGH FASHION modeller som är så sjuklig spinkiga....... ELLER?


Modeller från H&M Katalog hösten 2009


Oj visst hon ser väldig söt ut det kan man inte neka och kollar man på ansiktet så skulle man kunna tro att hon är helt hälsosam men.... SERIÖST!!!! Kolla på glappet mellan benen! Det där är tyvärr INTE normalt! Man behöver vara väldig väldig undernärd för att benen ska vara så spinkiga.......



Snygg klänning och snygga skor faktiskt men vad är det för storlek? Ehm... kolla på hennes lår.... eller det som finns kvar av låren dvs.... Och vaderna då? Vaderna finns ju inte! :S för att inte tala om höften.... trots hennes extrem skumma ställning så syns knappt höften.... känns som att hon håller på att försvinna!





Snygga revben!!!!! or not..... Ska det verkligen vara snyggt att revbenen syns? Påängen med de är att vi ska skyddas men alltså..... inte att de ska synas!



Så frågan kvarstår då: Varför följer stora VANLIGA butiker, så som H&M och Top Shop high fashion idealen? Det är ju trots allt inte normal och på något sätt känns det att de gör  en undermedveten och gömd "reklam" för anorexia!!! Och det är därför inte alls konstig att 10åringar vill banta!!! 10 åringar i dagens läge är inte samma som för massa år sen. 10åringar nu kollar på modetidningar, modeTV m.m. och ser man en så spinkig modell och samhället verkar tycka att det är det som är det fina så är det inte så konstig att barn vid 10 år börjar ha matstörningar!!! (så som Ninnie tar upp i hennes blogginlägg:
http://ninniesodergren.blogg.se/2009/november/vikthetsen-okar-bland-yngre-tjejer.html)
Otrolig bra blogginlägg faktiskt! Kolla GÄRNA på den!



Enligt Aftonbladet år 2004 var size zero lämpad för en 7 årig!!!! Fast då var size zero en motsvarighet till storlek 32 i Sverige.... Nu mera, i dagens läge, är size Zero en storlek 30!!!!!!!!
Var är det då en 5-6 årigs kropp eller?




Här har vi söta Agnes, 7 år, från artikeln i Aftobladet 2004 där man pratar om att stora klädkedjor, så som H&M och Topshop säljer kläder för vuxna med storlekar för barn!!! Hon har på sig en kjol från Topshop och den passar henne perfekt... Det ända som avslöjar att den är gjort för en vuxen än hängslena som är för långa. Ni kan läsa hela artikeln på följande länk:

Agnes, 7 år, har stjärnornas drömkropp http://www.aftonbladet.se/wendela/article426925.ab


Flera artiklar har skrivits om anorexia bland modeller och att industrin faktisk verkar vilja sprida "snyggheten" i detta, dessvärre kan jag inte ta med alla för då skulle det bli ett speciall arbete på kanske 30 sidor minst och tror inte någon skulle orka läsa det ;) Så jag tänkte ta en sista sak om Size Zero genom de sista åren:

År 2007, modevecka i Madrid

Flera modeller riskerade att portas från modevisningen för att de var för smala, det hade förekommit flera dödsfall bland modeller med grov anorexia. Man trodde då att deras död skulle vara slutet för smalepoken men nu, två år senare, vet vi bättre att det inte blev så. Inga modeller portades då och inga direkta riktlinjer har skapats så vi är exakt där vi var då...



Kate Moss, Gisele Bündchen och Sophie Dahl Var tre modeller som var i riskzonen.... om man kollar på de så märker man snart att dagens modeller kan t.o.m. vara smalare är dessa vilket innebär att gränser för hur man uppfattar "sjuklig smal" har korsats och man är inne i en ny epok av vad sjuklig smalt är... Frågan är hur långt kommer detta att gå?



Sammanfattningsviss: Vad är min poäng med allt detta?


När man säger att någonting är ZERO (dvs 0) så det i stort sätt INTE EXISTERANDE... Om du har 0 apelsiner.... hur många apelsiner har du? Enkel matematik..... INGA! Vilket då borde innebära att...




Hur många som än har tagit upp ämnet känns det ändå som att VI INTE HÖRS!!!!! Det känns som att vi är i KRIG med stora företag, media, tidningar, TV, reklam m.m. som gör allt för att höras och för att hjärntvätta oss med att anorexia faktiskt inte är så sjuklig som man tror.... Varför frågar jag mig? Förstår egentligen inte! Det ända jag förstår är att VI: Du, grannen mittemot, bussföraren, expediten, läraren, tränaren, jag... ALLA.... Vi alla har ett ansvar att få fram våra åsikter och det är precis det jag har ställt mig upp för att göra!!!
De har makten MEN VI ÄR FLERA!!!! Jag vill höras!!! Och jag vill att NNNNIIII ska höras med mig!!!!









TAKE CARE!!!


Kommentarer
Postat av: Amanda Constance

det är sjukt att det förändrats så mycket på bara fem år! jag är ärligt talat förvånad.

2009-11-10 @ 16:43:28
URL: http://amandaconstance.blogg.se/
Postat av: Ninnie.

Härligt att du tar upp detta!!! Go go go!!!



God natt! :) Kram!

2009-11-19 @ 00:46:45
URL: http://ninniesodergren.blogg.se/
Postat av: frida

VART HAR DU FÅTT TAG PÅ DEN TRÖJAN!!! :O:O:O



ASSNYGG!

KAN DU INTE MEJLA MIG OM DET!!??

2010-03-21 @ 12:16:21
Postat av: Cornelia

Bra sida du har! Jag har kollat igenom några av dina andra inlägg och jag gillar vad jag ser :D.

2011-05-07 @ 15:27:13
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0